[<-- Terug]

Wilt u het laatste nieuws in uw mailbox ontvangen? U kunt zich hier aanmelden voor nieuws en updates per email.

11 november 2020

De scripting voor de functies in de cabine van de 1300 krijgt langzaam vorm. De gehele scripting van de loc wordt herzien. De bundel locs waaruit de add on bestaat heeft in de eerste versie van elk loctype een simple mode en expert mode uitvoering. Na de update is het mogelijk om van simple mode naar expert mode om te schakelen en omgekeerd. Om compatibiliteit te behouden met de eerste versie starten de expert mode modellen wel in expert mode bij de start van een scenario. De loc kan dan naar wens weer in simple mode worden omgeschakeld. De bediening van de regulator in simple mode zal veel treinsimmers die houden van eenvoud bevallen. Op beurzen en bijeenkomsten waar trainsimmers zich verzamelen, is vaak het beeld te zien van een treinsimmer die op zijn laptop een route start, van een elektrische loc de pantograaf omhoog 'gooit', de handle van de regulator op het scherm naar 100 procent maximum sleept en zo wegrijdt. Met de 1300 in simple mode kun je dat prima doen. Wat je dan wel zult merken is dat een losse loc een groot acceleratievermorgen bezit.

De 1300 in expert mode is een dame die je met beleid moet behandelen. De cabine van de 1300 bevat drie regulatoren, twee rijrichtingschakelaars en drie remkranen, waarvan twee die bedoeld zijn voor de locrem en één die bedoeld is voor de treinrem. Van de regulatoren is er één hoofdregulator, één zwakveldregulator en een hulpregulator op de secundaire bestuurderspositie. Deze kun je niet met vanuit de HUD bedienen, omdat daar slechts één regulatorhandle te vinden is. Wat de uitdaging nog groter maakt is het feit dat de regulatoren een aantal schakelposities kennen waarin het niet toegestaan is, deze continu te laten staan omdat dat niet goed voor de loc en/of het elektrische systeem is. Verder is het wegrijden en snelheid opvoeren een samenspel van hoofd- en zwakveldregulator, waarbij je de ampèremeters goed in de gaten dient te houden om overbelasting te voorkomen. Bij overbelasting wordt de motor onverbiddelijk afgeschakeld. De hulpregulator is uitsluitend bedoeld voor rangeeracties en kent een beperkt aantal schakelposities.

Uiteraard heeft de casual trainsimmer, die in simple mode start, van dit alles geen last. Hij kan naar hartelust via de handle in de HUD met honderd procent vermogen accelereren, hoewel het realisme van het rijden hierdoor wat minder is. In expert mode krijg je het echte gevoel van het rijden met een enorme bonk staal die na wegrijden niet zomaar stil staat.

25 oktober 2020

De cabine voor de update van de NS 1300 is, voor wat betreft het 3D model, 95 procent compleet! Inmiddels zijn regendruppels tijdens ritten in het Hollandse klimaat netjes op de venster zichtbaar, van de cabine zijn twee typen voor Train Simulator geconverteerd vanuit het 3D model. Het is dus zo dat, net als in de huidige 1300 van Dutch Classics 4, twee uitvoeringen van de cabine beschikbaar zullen zijn:

Scripting en animaties voor de cabines worden nu aangepast, zodat de cabine ook echt tot leven komt.

14 oktober 2020

Het converteren van de nieuwe typen cabines van de 1300 verloopt voorspoedig en boven verwachting. Inmiddels is een groot deel van het 3D model van de cabine geconverteerd naar het formaat dat Train Simulator kan weergeven. De cabine ziet er in Train Simulator prima uit, de belichting van het 3D model is zo subtiel dat je bijna zou vergeten dat de 3D mesh van de cabine is gerendered. Zodra één van de varianten van de cabine compleet is, volgens wat screenshots om het resultaat te tonen.

Na het converteren van de cabines zullen alle te bedienen en te animeren onderdelen tot leven gebracht worden. Deze activiteit staat voor volgende week op de planning.

7 oktober 2020

Inmiddels zijn er 3D modellen van een drietal typen cabines van de 1300:

Tussen deze typen cabines zit een aanzienlijk verschil qua uiterlijk en functies. Het is interessant om te zien dat in de origineel uitgeleverde machine weinig plaats was voor comfort van de machinist: deze zat, net als in Mat'46 op een klapstoeltje. Later is dit vervangen door een comfortabeler stoel. Verder was in de oudste uitvoering geen ATB kast terug te vinden, aangezien ATB pas in de jaren zestig van de 20e eeuw ontwikkeld werd. Voor de update van de 1300 wordt het middelste type cabine toegepast. Deze bevat wel de ATB kast en een aantal andere extra functies, maar de cabine is nog niet verbouwd. Dit type cabine is ook het type wat in de huidige versie van de 1300 in Dutch Classics 4 is terug te vinden. Verder is voor toekomstig gebruikt de zijgang in de loc in 3D vormgegeven, voor zover van deze zijgang een beschrijving en fotomateriaal beschikbaar is. Volgende stap is het definitief maken van de externe 3D modellen. In de externe uitvoering van de 3D modellen wordt een vereenvoudigde cabine ingebouwd omdat het er hierbij uitsluitend om gaat dat van buitenaf een herkenbare cabine te zien is, zonder te veel beslag te leggen op grafische resources. Het hoge detail is uiteraard in het 3D model in de cabview terug te vinden.

De komende tijd ligt de focus op de voltooiing van de update van de 1300 om nieuwe ontwikkelingen niet teveel in de weg te zitten.

8 juni 2020

Bij deze wat nieuws ten aanzien van de ontwikkeling van de update van de 1300. Alle elementen in de cabine van de nieuwe versie van de 1300 zijn inmiddels vormgegeven. De volgende stap is het omzetten van de cabine naar een formaat dat geschikt is voor Train Simulator. Daarbij worden alle elementen die daarvoor in aanmerking komen gerendered, zodat de licht- en schaduwwerking correct is. In de afgelopen tijd is een grote hoeveelheid bijzonder nuttige informatie ten aanzien van de 1300 locserie voor ondergetekende beschikbaar gekomen. Van deze informatie kan goed gebruik gemaakt worden bij de ontwikkeling van de 1300. Een materieelgids van de 1300 locserie (een origineel exemplaar, ex NS) was al eerder in bezit.

4 januari 2020

Vanaf deze plek de beste wensen voor 2020! We hopen dat 2020 een mooi en voorspoedig jaar voor u zal worden met hopelijk veel mooie ontwikkeligen rondom Train Simulator. In 2020 zijn vanuit Dutch Classics enkele releases gepland, waaronder allereerst natuurlijk de eerder aangekondigde update voor de 1300 locs uit Dutch Classics 4. Hoewel de ontwikkeling van de update de afgelopen tijd om allerlei redenen (waaronder het ontwikkelen van niet treinsimulatie gerelateerde software) heeft gehad, wordt momenteel de cabine herbouwd.

Ook een vernieuwing van de website staat op de planning. Op dit moment wordt een content management systeem getest dat hopelijk snel in gebruik zal worden genomen. In ieder geval zullen we proberen om alle liefhebbers van klassiek materieel voor Train Simulator de komende maanden intensiever op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom de add ons voor Train Simulator. Wordt vervolgd dus.

28 september 2019

De 3D modellen van de vernieuwde 1300 zijn in hoog tempo geconverteerd voor gebruik in Train Simulator en rijden inmiddels hun rondjes op het testtraject en in een aantal routes. De gele gemoderniseerde uitvoering, de geel grijze, Berlijns blauwe en turkoise uitvoering zijn op basis van het nieuwe 3D model succesvol in DTG Train Simulator geïmporteerd. Hieronder is een van de uitvoeringen van de turkoise 1300 te zien in een screenshot. De loc die hier te zien is, is nog niet compleet, er ontbreekt bijvoorbeeld nog het een en ander aan opschriften. Van elke uitvoering wordt een aantal versies gemaakt, waaronder een 'hoogglans' versie en een geweatherde, vervuilde versie. Het Nederlandse klimaat met wind, regen en sneeuw en de dagelijkse praktijk van het spoorbedrijf met de invloed van stof en vuil laten immers al gauw hun sporen achter op de locs.

Nieuw voor deze add on is dat de 1300 omgezet wordt in twee uitvoeringen: een uitvoering die qua detailniveau vergelijkbaar is met de huidige versie van de 1300, en een uitvoering in hoger detail. De vernieuwingen worden uiteraard zoveel mogelijk in beide versies meegenomen.

De uitvoering in hoog detail bevat veel meer samenstellende delen, zogeheten 'polygonen' en de textures die gebruikt worden zijn in aanmerkelijk groter formaat opgeslagen. Deze laatste uitvoering wordt zoals het er nu uitziet in een aparte add on ondergebracht, zodat iedere trainsimmer kan kiezen of hij voor materieel met optimaal detail of materieel met optimale performance gaat. Trainsimmers die hoge resolutie monitoren, een hedendaagse pc en een goede videokaart bezitten (4k monitoren zijn immers al heel normaal geworden) zullen bijzonder blij zijn met de gedetailleerdere uitvoeringen omdat deze juist in die situatie goed tot hun recht komen. Hieronder is een 3D render te zien die het detailniveau van de pantografen in de hoog detail versie toont.

Diegenen die juist een wat oudere of minder snelle pc of laptop bezitten of geen behoefte hebben aan hoog detail zullen blij zijn met de lichtere uitvoering. Iemand die niet gesteld is op detail hoeft in dat geval dan ook niet beide versies aan te schaffen indien hij of zij slechts in één variant geïnteresseerd is. Voor diegenen die prijs stellen op optimale performance en voor diegenen voor wie het detailniveau wat minder mag is dus een eenvoudiger uitvoering van de locs beschikbaar. Desondanks is de eenvoudiger uitvoering nog steeds een locmodel dat veel detail bevat.

De textures van alle modellen worden met licht en schaduwwerking gerenderd, zodat de belichtingseffecten veel beter zijn dan hetgeen TS 2019 zelf kan weergeven. De toepassing van een nieuwe rendermethode zorgt voor nog realistischer resultaten.

15 augustus 2019

De vernieuwing van de 3D modellen van de 1300 locs verloopt - na een onderbreking van enige tijd - voorspoedig. De 3D modellen zijn vrijwel volledig nieuw gebouwd, waarbij de modellen op een aantal punten veel meer detail hebben gekregen dan het model uit 2012 dat in de eerste versie van de add on voor Train Simulator is verwerkt. Dit is voornamelijk terug te zien in de vormgeving van de draaistellen en de pantografen, voor het overige is de loc vrij strak wat het uiterlijk betreft. Ook heeft de neus van de loc een iets andere vormgeving gekregen, op basis van het nogmaals vergelijken van foto's en de 3D modellen. De 3D modellen van de vernieuwde 1300 zijn nu nog niet specifiek voor DTG Train Simulator gemaakt. Dit heeft te maken met het feit dat de mogelijkheid open gehouden wordt om de 3D modellen naar een ander treinsimulatiepakket te exporteren. Zouden de 3D modellen specifiek voor TS gebouwd worden, dan zijn de materialen, animaties en andere elementen van het model niet direct herbruikbaar voor andere treinsimulatiepakketten. Wanneer de 3D modellen gereed zijn, worden ze aangepast om exporteerbaar te zijn naar DTG Train Simulator. Binnenkort wordt de eerste proefrit van de vernieuwde 1300 uitgevoerd. Na de vernieuwing van de buitenzijde van de modellen volgen de cabine en de scripting. Andere activiteit die nog open staat is de kleine update van de 1200, waarover hieronder al melding wordt gemaakt. Het ziet ernaar uit dat deze update binnenkort eindelijk beschikbaar zal zijn.

28 maart 2019

Het vernieuwen van de 1300 locserie is nog in volle gang. Te beginnen bij het laatste model dat in actieve dienst is geweest bij de Nederlandse Spoorwegen, de loc met het grote NS logo op de gele zijwanden, worden alle loctypes vernieuwd. Tevens zal waarschijnlijk de recente uitvoering in bruin/creme beschildering toegevoegd worden aan de verzameling. Verder worden de locs, voor realistische licht- en schaduwwerking, via 'texture baking' voorzien van realistischer belichtingseffecten dan TS zelf kan weergeven. De eerste resultaten van de vernieuwing zijn bijzonder bemoedigend. Met voorbeeldfoto's van de locs naast renders van het digitale model wordt elk onderdeel van de loc gecontroleerd op getrouwheid aan het origineel. Op de neus van de moderne uitvoering van de 1300 loc zijn nu bijvoorbeeld de frontseinen iets groter uitgevoerd dan in het 'oude' digitale model dat uit de zomer van 2012 dateert.

20 februari 2019

Na de release van Mat'46 ELD4 gaat de ontwikkeling verder met een grondige update van de 1300 locserie. Deze is inmiddels de virtuele werkplaats binnengereden en eveneens virtueel onder handen genomen. Zowel het uiterlijk van de locs als de werking ervan (op basis van scripting) worden aangepast op basis van de meest recente ervaringen en kennis.

De 1200 locs vertoonden een kleine issue in de weergave van het 3D model. Deze issue is eerder gemeld en inmiddels opgelost. Een update van de locs wordt beschikbaar gesteld via de updates downloadsectie.

22 januari 2019

Met trots kan ik u melden dat Mat'46 ELD4 eindelijk beschikbaar is in de shop. Tegelijk met deze release wordt Dutch Classics Mat'46 ELD2 nu als versie 2 geleverd. Updaten is niet nodig; alleen indien u Dutch Classics 11 aanschaft is het handig om van Dutch Classics 10 ook versie 2 te installeren. Dutch Classics 10 versie 2 is om veiligheidsredenen uitsluitend beschikbaar op aanvraag.

25 december 2018

Merry Christmas!

15 december 2018

Dit weekend, het weekend van 15 december, vinden de laatste tests plaats van zowel de Mat'46 ELD4 als de Mat'46 ELD2 treinstellen, versie 2. De tweede versie van ELD2 die begin 2018 is gereleased, is nodig omdat Dutch Classics 10 en Dutch Classics 11 een aantal resources met elkaar delen om het geheugengebruik te optimaliseren. Her en der worden nog wat kleine schoonheidsfoutjes opgelost, maar dat zijn slechts details. De treinstellen bevinden zich verder in een staat die geschikt is voor release.

8 oktober 2018

Binnenkort verschijnt DTG Train Simulator 2019, een upgrade van het bestaande DTG Train Simulator 2018. Momenteel is een beta van "TS 2019", zoals het in de wandelgangen genoemd wordt, hier niet voorhanden, maar één van de aangekondigde wijzigingen in het pakket is dat een 64-bits versie van TS 2019 wordt toegevoegd. Dit heeft tot gevolg dat onder de motorkap (voor zover je van een motorkap kunt spreken bij een treinsimulatiepakket) het een en ander wijzigt. Op dit moment is nog niet duidelijk wat de impact zal zijn op het functioneren van treinen en scripting. Wellicht is er geen impact, wellicht is er impact op de werking van de scripts. We houden het uiteraard nauwgezet in de gaten. Zodra TS 2019 beschikbaar is, wordt elk model getest op compatibiliteit. Mochten issues optreden, dan worden deze uiteraard zo snel mogelijk opgelost.

De 64-bits versie, indien deze inderdaad beschikbaar komt, biedt meer perspectief voor al het kleur- en luisterrijke materiaal dat ik voor Dutch Classics heb ontwikkeld en het biedt ook veel voordelen voor het gebruik van al het moois dat alle andere ontwikkelaars hebben gecreëerd voor Train Simulator. Vooral in de laatste jaren merken trainsimmers dat in complexe routes met veel scenery en gedetailleerde treinen de grens snel bereikt kan worden van hetgeen de huidige 32 bits Train Simulator kan verwerken, gegeven de technische beperkingen van het pakket. Deze beperkingen in resourcegebruik zullen met een 64-bits versie deels verdwijnen, waarvoor uiteraard weer andere beperkingen in de plaats komen, want het blijft techniek. Eén van de aandachtspunten vormt dan bijvoorbeeld weer de behaalde frame rate. Wordt vervolgd!

6 oktober 2018

Momenteel wordt onderdeel voor onderdeel de releaseset van Dutch Classics 11 samengesteld. Het is bijzonder leuk om Mat '46 ELD4 op de virtuele sporen te zien rijden, de Muizenneus is een mooie verschijning met de ronde lijnen en de karakteristieke neus die uit duizenden te herkennen is, zelfs op enige afstand. Het vierwagen-treinstel is bovendien een bijzondere verschijning door de combinatie van jacobsdraaistellen en draaistellen die onder de treinstelbakken van de middelste rijtuigen zijn geplaatst. Helaas is het vierwagentreinstel van Mat'46 niet meer in de echte wereld te bewonderen, maar in Train Simulator kunt u de ELD4 weer zien rijden, zo vaak u maar wil. Het is verleidelijk om uren te blijven rijden met de Mat'46 ELD4 treinstellen.

Voor de treinstellen is een gedetailleerd 3D model van het interieur gemaakt in drie uitvoeringen:

1. Klassieke uitvoering, volgens aflevering

2. Deels gemoderniseerd interieur, vanaf de grasgroene uitvoering in de zestiger jaren

3. Gemoderniseerd met nieuw interieur en TL verlichting (uitsluitend ELD2)

Zoals u ziet is dus één uitvoering toegevoegd. Dit heeft te maken met het feit dat bij het nauwgezet bestuderen van oude foto's is gebleken dat gemoderniseerde versies van de treinstellen op de balkons volledig grijs/creme wanden bezaten in plaats van de kleurencombinatie grijs/creme-donkergroen.

Omdat van elk 3D model van zowel ELD2 als ELD4 een gedetailleerd 3D model van het interieur voorhanden is, kunt u virtueel door elke bak van de treinstellen wandelen en op sommige plekken in eerste, tweede of derde klasse (al naar gelang het model) plaatsnemen.

Van de totale serie modellen zijn nu de eerste drie series gereed, dat wil zeggen de olijfgroene uitvoering en de grasgroene uitvoering met rode bies en zilverkleurig dak in derde/tweede klasse en latere tweede/eerste klasse uitvoering. Tijdens het samenstellen worden de laatste bugs verwijderd en uiteraard controleert ondergetekende elk treinstel van binnen en buiten op eventuele foutjes in de modellen. Wat de werking betreft is de ELD4 vergelijkbaar met ELD2. Belangrijk verschil is dat de middelste treinstelbakken geen cabine bezitten. Als je van cabine naar cabine springt kom je echter wel in de rijtuigen terecht. In het CK/BK rijtuig toont de cabview de restauratie-afdeling, in het B/A rijtuig komt u in het tweede, later eerste klasse compartiment uit. Dit heeft wel een logische reden. De pantograaf die zich boven de middenrijtuigen bevindt, laat zich uitsluitend vanuit het rijtuig zelf in- en uitschakelen door middel van een toetscombinatie.

Dutch Classics 10 versie 2 is inmiddels volledig samengesteld, maar de textures van de buitenzijde van deze treinen verdienen nog wat extra aandacht, de gele uitvoering is bijvoorbeeld nog niet naar tevredenheid. Nog niet alle textures zien er namelijk uit zoals bedoeld. Voor Dutch Classics 10 versie 2 is het interieur overigens volledig nieuw gebouwd. Logischerwijs zult u van een afstandje weinig tot geen verschillen ontdekken, maar van dichtbij ziet u dat de gloeilampen ook vanaf de buitenzijde zichtbaar zijn, wat een bijzonder leuk beeld geeft wanneer u de treinstellen op korte afstand voorbij ziet rijden. Het nieuw bouwen was tevens bedoeld om ervoor te zorgen dat zowel de ELD2 als ELD4 treinstellen zoveel mogelijk dezelfde textures in het interieur en exterieur gebruiken, hetgeen prima gelukt is.

Heel binnenkort meer nieuws over de voortgang van de ontwikkeling van Dutch Classics 11 en over de geplande releasedatum.

7 september 2018

Development screenshots...:

19 mei 2018

LET OP: Dienstmededeling: in dit weekend zijn we bezig met gepland systeemonderhoud, upgrades, en meer van dat soort technische zaken. Om die reden worden bestellingen tussen vandaag 11:00 uur en maandag 21 mei uitgeleverd vanaf maandag 21 mei 20:00.

18 mei 2018

Het is alweer enige tijd geleden sinds de laatste nieuwsupdate. Op de tekentafel ligt momenteel ELD4 van Mat'46. Deze treinstellen zullen worden uitgebracht als nieuwe add on onder de naam Dutch Classics 11. Deze serie is dus geen uitbreiding van Dutch Classics 10, maar een separaat pakket. In de afgelopen drie maanden is hard gewerkt aan de Mat'46 ELD4 serie. De treinstellen zijn inmiddels grotendeels gereed, er is veel aandacht besteed aan het realistisch vormgeven van zowel buiten- als binnenzijde. Daarnaast zal Mat'46 ELD2 uit Dutch Classics 10 een update krijgen om de laatste bevindingen met het materieel te verwerken nadat de ELD4 serie van Mat'46 beschikbaar is.

30 januari 2018

Dutch Classics 10 staat gereed voor release! De verwachting is dat deze add on in de loop van vandaag beschikbaar zal zijn.

22 januari 2018

Bij deze dan eindelijk de door velen lang verwachte informatie over de releasedatum van Dutch Classics 10. Dutch Classics 10 zal beschikbaar zijn vanaf dinsdag 30 januari 2018. Afgelopen weekend hebben de laatste kleine verbeteringen aan de 3D modellen en scripting plaatsgevonden, naar aanleiding van de tests van de treinen en scenario's. Dit waren echt de puntjes op de spreekwoordelijke 'i'. Hiermee is de ontwikkeling van Mat'46 voor dit moment afgesloten. Diegenen die zich voor de nieuwsupdate per mail hebben geregistreerd krijgen deze week uitgebreide informatie over de komende release. Mochten er in de loop van de week nog bevindingen met de Mat'46 treinstellen zijn, dan worden die uiteraard nog meegenomen in de releaseversie, maar vertraging in de release is niet meer te verwachten.

16 januari 2018

Voor Dutch Classics 10 zijn inmiddels drie scenario's samengesteld, naast de meer dan zestig treinsamenstellingen die met het pakket meegeleverd worden. Twee van de scenario's zijn scenario's waar de gehele collectie aan treinstellen gepresenteerd wordt, één scenario is een eenvoudig 'standard' scenario voor de HCC Berkendam route, inclusief uitgebreide beschrijving en instructie. In deze historische route die gesitueerd is in de vijftiger jaren van de vorige eeuw voelen de Mat'46 treinstellen zich als een vis in het spreekwoordelijke water. Er komen er nog ettelijke scenario's bij, het is immers wel zo leuk om direct aan de slag te kunnen. Intussen is ook nog een kleine bug in de werking van de Mat'46 treinstellen in het AI verkeer weggewerkt.

2 januari 2018

Bij deze namens Dutch Classics aan alle bezoekers van de site, belangstellenden en virtuele machinisten van de Dutch Classics treinen een goed, gezond en succesvol 2018 toegewenst. 2018 krijgt voor Dutch Classics een goed begin. Op 31 december 2017 rolden de laatste aangepaste modellen van Materieel 1946 uit de virtuele locloods. Precies op het einde van 2017 is de ontwikkeling van de eerste versie van Mat'46 afgesloten. Dat betekent dat we een releasebare versie van de treinen gereed hebben. De release volgt wanneer alle voorbereidende zaken (handleiding, etc..), die nu eenmaal ook bij de productie van een complete add on horen, afgerond zijn. De documentatie behoort bijvoorbeeld op orde te zijn, zodat de virtuele machinist op de handleiding kan terugvallen wanneer zaken onduidelijk zijn. Het gebruik van toetscombinaties, de indeling van het bedieningspaneel, de werking van de treinen in expert mode, uitwisselbaarheid en vele andere zaken worden, net als bij de andere add ons, netjes vastgelegd in twee talen. De planning is om komend weekend alle zaken rondom de release gereed te hebben. De precieze releasedatum volgt, zodra deze te plannen valt. Zoals bekend had de release van de treinen al lang geleden plaats moeten vinden. Reden van de lange ontwikkeltijd van Materieel 1946 is niet de complexiteit van de treinen geweest, maar simpelweg het feit dat allerlei andere zaken naast de ontwikkeling van het materieel hun aandacht opeisten.